Kwas foliowy – mała cząsteczka o wielkiej roli

Tajemnicą nie jest, że podczas ciąży wzrasta zapotrzebowanie na wiele składników mineralnych, dlatego najlepiej już na 3-6 miesięcy przed planowanym poczęciem dziecka dobrze jest się w nie zaopatrzeć. Gdzie ich szukać postaram się w najbliższym czasie Wam przekazać. Postanowiłam rozpocząć od bardzo istotnej, lecz docenianej głównie w okresie ciąży witaminie B9, na codzień zwanej kwasem foliowym.

Wzór cząsteczki kwasu foliowego

Wzór cząsteczki kwasu foliowego

Kwas foliowy i jego rola

Kwas foliowy (kwas pteroiloglutaminowy) i jego pochodne często określa się mianem folanów. Są one niezbędne w procesie podziałów komórkowych oraz w syntezie DNA (nośnika zapisu cech genetycznych) , kwasu rybonukleinowego (RNA) , przenoszącego wobrębie komórki informacje zawarte w DNA, oraz białek. Folany są ważnymi substancjami w procesie tworzenia białka zawierającego układ hemowy z udziałem żelaza, czyli hemoglobiny, która jest niezbędna przy wytwarzaniu czerwonych krwinek. W układzie pokarmowym kwas foliowy pomaga w sprawnym funkcjonowaniu wątroby, jelit i żołądka oraz tworzy sok żołądkowy. Bierze równwież udział w procesie wytwarzania serotoniny, czyli hormonu szczęścia, dzięi czemu pomaga radzić sobie ze stresem, uspokaja i koi zmysły. Od niedawna wykorzystywany jest w terapii raka jajnika i ponadto zmniejsza ryzyko wystąpienia raka jelita grubego, żołądka, szyjki macicy.

Okresem ważnym, jeśli chodzi o prawidłowe zaoparzenie ogranizmu kobiety w kwas foliowy, jest czas przed poczęciem oraz 3 pierwsze miesiące ciąży. Jeśli ciąża została zaplanowana kobieta powinna rozpocząć codziennie przyjmowanie suplementu kwasu foliowego. Należy spożywać go w ilości 400 µg już przynajmniej na 3 miesiące przed zajściem w ciąże lub natychmiast po tym, jak dowiemy się, że w naszym brzuszku rozwija się dzidziuś. Taką dawkę należy zażywać również co najmniej do 12. tygodnia po zapłodnieniu.

Już od pierwszych tygodni w łonie matki płód potrzebuje wysokich dawek kwasu foliowego i witamin z grupy B. Pomiędzy 17 a 30stym dniem od zapłodnienia powstaje zalążek układu nerwowego zwany cewą nerwową, która przekształca się później w rdzeń kręgowy oraz mózg. Niedobory kwasy foliowego mogą być tragiczne w skutkach i wiązać się z uszkodzeniem rdzenia kręgowego i nerwów. Kobietom, które już urodziły jedno dziecko z wadami cewy nerwowej, grozi w jednym na 35 przypadków urodzenie z taką samą wadą. Badania brytyjskich naukowców wykazały, że ryzyko wystąpienia u noworodka rozszczepu kręgosłupa zmniejsza się aż o 75%, jeśli matka będzie potrzymywała suplementy kwasu foliowego w ilości wcześniej wspomnianej. Natomiast jeśli kobieta urodziła już jedno dziecko z rozszczepem kręgosłupa zalecana ilość wzrasta do 4mg dziennie.

Żródło: http://www.dolina-zdrowia.pl/szpinak/

Żródło: http://www.dolina-zdrowia.pl/szpinak/

Gdzie go szukać

Najwięcej kwasu foliowego znajduje się w chlebie i wzbogaconych płatkach śniadaniowych, owocach awokado, szparagach, szpinaku, zielonej i czarnej fasolce, burakach, brokułach, drożdżach i wołowinie oraz wszystkich orzechach i ziarnach. Kolejne dobre źródła tej witaminy to: ziemniaki, pietruszka, kalafior, soja, kapusta, groszek, fasola, jeżyny, owoce cytrusowe i daktyle, brązowy ryż, pełnoziarniste pieczywo i makaron oraz jajka.
Jedna porcja brukselki lub wzbogaconych płatków zbożowych dostarcza 100 µg kwasu foliowego; duża szklanka świeżo przyrządzonego soku pomarańczowego – 40 µg; kromka pełnoziarnistego pieczywa – 15 µg.

Można by powiedzieć, że jest on łatwo dostępny, a jednak wiele osób cierpi na jego niedobór. Niektórzy eksperci od spraw żywienia uważają, że tylko mniej więcej połowa obecnego w żywności kwasu foliowego jest wchłaniana przez organizm, podczas gdy przyswajanie form witaminy stosowanie do wzbogacania żywności jest znacznie wyższe. Niedobór kwasu foliowego może wynikać z niskiego spożycia świeżych produktów lub obniżonego wchłaniania witaminy w związku z chorobami jelita cienkiego. Kwas foliowy łatwo ulega zniszczeniu podczas długiego gotowania, dlatego najlepiej gotować warzywa na parze lub w małej ilości wody. Również im dłużej przechowujemy produkty przed spożyciem, tym mniej kwasu foliowego będą one zawierać. Świeże warzywa liściaste przechowywane w temperaturze pokojowej mogą stracić w ciągu 3 dni nawet do 70% wyjściowej zawartości folianów.

Kwas foliowy w żywności

Jak wynika z badań, niestety TYLKO 23,6% KOBIET w Polsce przyjmuje zalecaną dawkę kwasu foliowego w postaci suplementu przed ciążą.

Kwas foliowy jest witaminą rozpuszczalną w wodzie i jego nadmiar wydalany jest z moczem, dlatego też nie ma niebezpieczeństwa przedawkowania go. Zażywany w dawce 0,4 mg dziennie nie wywołuje żadnych efektów ubocznych i może być stosowany nawet przez wiele lat, dlatego powinno się po niego sięgać częsciej niż tylko w czasie ciąży.

 infografika kwas foliowy1

 

2,710 total views, 1 views today